U godinama kada braća Lumiere predstavljaju svijetu svoj izum, kinematograf (1895.g.), a Marconi radio (1896.g.), te recimo Nijemac Hoffmann Aspirin (1899.g.). Nove ideje se šire pa tako Freud objavljuje knjigu «Interpretacija snova» 1909.g.
To je vrijeme velikih izuma i procvata industrije. U to vrijeme je 32 milijuna stanovnika Italije zaposleno u poljoprivredi, rade se prvi prototipovi automobila, ali prave auto industrije nema. U isto vrijeme u Americi se proizvodi nekoliko tisuća automobila godišnje.
Osnivanje Fiata bio je veliki izazov za vizionara, bivšeg konjičkog časnika Giovannia Agnelllia, rođenog 1866.g. Spomenute 1899.g. osniva s investitorima FABBRICA ITALIANA AUTOMOBILI TORINO, te svojom vizijom i predanošću postaje predsjednik tvrtke 1902. godine. U samo par godina Torinska tvornica Corso Dante kapaciteta 150 radnika i 12000 m2 je morala biti proširivana.
1906.g. Fiatova tvornica zapošljavala je 2500 radnika, a zauzimala je 50 000 m2. Prvi automobil je bio 4HP , a ubrzo su ga slijedili modeli 8, 10, i 12 HP (1901.), 24HP Corsa, 60HP (dostupan i u verziji s 7 sjedala), 100HP i 130HP kojemu je najveća brzina iznosila 160KM/H ,1907 godine!
Fiat pokreće i proizvodnju kamiona, autobusa, tramvaja i motora za avione i brodove, te počinje izvoziti vozila u Ameriku. Prvi Fiatov kamion proizveden je 1903.g. s naprednim rješenjima, kao što je izdignuto vozačevo sjedalo iznad prednje osovine kako bi se dobilo što više prostora za prijevoz robe. Bio je pokretan motorom 24HP i s teretom od 3300kg postigao prosječnu brzinu od 10km/h na putu od Genoe do Torina.
1908.g. samo pet godina nakon povijesnog leta braće Wright , Fiat je počeo proizvoditi avionske motore. Prvi je bio SA 8/75 V8 i snagom od 50 KS.
Iskustvo u konstrukciji trkaćih motora iskorišteno je za izgradnju motora koji će se upotrebljavati za avione Talijanske vojske. Iste godine počinju se proizvoditi i vozila koja se koriste kao taksi u Parizu, Londonu i New Yorku.
1910.g. pojavljuje se šest novi Fiatovih modela: 12-15 HP, 15-20 HP, 20-30 HP, 30-45 HP i dva 50-60 HP. Do 1912.g. tvrtka je zapošljavala 4000 radnika i prostirala se na 130 000 m2 . Osnovana je i tvrtka Fiat Lubrificanti, Tvrtka radi prve korake u području javnog prijevoza, a osnovan je i ogranak tvrtke u Rusiji i pojavljuje se Zero 12-15HP, prvi model proizveden u masovnoj proizvodnji, a proizvelo ih se više od dvije tisuće. Ovo je također i vrijeme pobjeda na trkalištima a postavljen je i brzinski rekord od nevjerojatnih 290km/h s modelom S76 (na slici).
Nova vozila se pojavljuju jako brzo, 1912.g. pojavljuje se SuperFiat, prvi i jedini model pokretan V12 motorom.1922.g. luksuzni šesterocilindrični 519 predstavljen je 1922.g., slijedi 1925.g. model 509, prvi model s motorom zapremine manje od 1 litre. 1927.g. predstavljen je model 520 s volanom na lijevoj strani. a 1928.g. Fiat prvi u svijetu počinje ugrađivati aluminijske glave motora u serijskoj proizvodnji.1929.g. predstavljen je model 514 i elegantni 525 od kojih je jedan poklonjen Papi Piu XI . 1014 kombi je također predstavljen sa svojih 6 kotača i dvostrukim prijenosom ostaje nepobjediv na off-road terenima.
1921.g. osniva se Polski Fiat, a 1923.g. pokreće se licencirana proizvodnja u Rusiji.
Tvrtka i dalje niže uspijehe, ali i na području kamionske proizvodnje, avionskih motora gdje 1922.g. gradi prvi putnički zrakoplov, a širi se i na željeznički promet gradeći dizelske i električne lokomotive.
Fiat širi svoju djelatnost i tako 1922.g. osniva tvrtku Grandi motori, specijaliziranu za izradu brodskih motora, a 1926.g. kompanija kupuje novine La stampa.
U ranim tridesetima, Fiat pojačava posao u inozemstvu. Fiatova vozila pod licencom se proizvode u Francuskoj, Španjolskoj i Poljskoj i otvorena je «Fiat Kredit Bank» u Berlinu. Kočnica takvom razvoju bio je dolazak Mussolinija na vlast koji je provodio politiku samodostatnosti, pa je Fiat bio prisiljen orijentirati se na domaće tržište koje je uključivalo uz Italiju i Libiju, Somaliju, Eritreju i Etiopiju. Fiat se širi na domaćem tržištu pa pripaja i dvije poznate tvrtke; Cmasa-Construzioni, meccaniche aeronautiche of Pisa (poznata po pobjedi u «nemogućoj» trci Peking - Paris). Druga je bila OM of Milan koja je upravljala Automobili Ansaldo i pridruženom tvornicom OM - Fabbrica bresciana automobili, te Societe industrie macchine agricole u Suzzari.
U ovom razdoblju predstavlja se ukupno 15 modela od kojih će neki postati zaštitni znak Fiata uključujući popularni 508 Balilla , luksuzne 518 i 527 Ardita zatim 1500 i na kraju legendu 500 Topolino.
1937.g. Tvrtka počinje na radovima oko nove tvornice Mirafiori u okolici Torina (u to doba), dizajnirajući je za najnapredniji način proizvodnje i organizacije u Italiji u to doba. Tvornica je otvorena 1939.g. zapošljavajući 22 000 radnika od ukupnog broja od 56 000 radnika u to doba.
Također se predstavlja i cijela paleta novih kamiona kao što su 621 (dostupan i sa tri osovine), 634 i Dovonque 35 i 38R. Jedno od najzanimljivijih rješenja bio je 635RGL Nostrum autobus. Koji je bio pokretan gorivom dobivenim iz krutih goriva.
1930.g. obilježava pojava Littorina, prvog ikada proizvedenog motornog vagona koji je kasnije prodavan širom svijeta. 1932. godine pojavljuje se traktor 700C. Tih godina to je bio jedini traktor u Europi industrijski proizveden. 1939.g. pojavljuje se i 40 Boghetto, nazvan po dizajneru, koji se isticao motorom prilagođenim za pogon na različita goriva, benzin, petrolej, metan i alkohol.
1939.g. isporučena su i dva brodska motora svaki od 80 000 KS. Ruše se rekordi i u avijaciji pa tako između ostaloga i svjetski brzinski rekord za hidroavione koji ni danas nije oboren.
14. srpnja 1935.g. umire Eduardo Agnelli
Četrdesetih godina, točnije 10. lipnja 1940.g. Italija ulazi u rat, i Fiat je prisiljen drastično smanjiti proizvodnju automobila, pa se orijentira na kamione, avione, brodske motore i oklopna vozila. Rad u bombardiranoj tvornici je usporen, a u rujnu 1943.g. pada fašistička vlast. Upravljanje postaje sve teže jer je nabava rijetkih materijala otežana, a prijeti i premještanje proizvodnje u Njemačku. Fiat uspijeva proizvesti stotine tisuća obroka dnevno za svoje radnike i nabavlja cipele, odjeću i drva za ogrjev. Presudna pomoć u zemlji u kojoj je nedostajalo svega i u kojoj je cvjetalo crno tržište.
Unatoč teškoćama Fiat nastavlja sa razvojem, pa tako 1940.g. Atr016 dizelska lokomotiva obara svjetski brzinski rekord postižući 160km/h. Dvije godine kasnije pojavljuje se i 700D traktor s kotačima, a 1944.g. model 50 koji je sačuvan od njemačke rekvizicije skriven u podrumima blizu tvornice u Modeni, spreman za otkrivanje kada se vrati mir.
16. prosinca 1945.g. umire Agnelli.
Vittorio Valleta dolazi na mjesto predsjednika Fiata. Tvrtka nastavlja veliki opseg proizvodnje pretežno s modelom 500B i obnovljenim 1100 i 1500 i sportskim 1100S. Sve je to praćeno novim Kamionima, autobusima, moćnim traktorima avionima i velikim brodskim motorima.
Od 55600 zaposlenih 1939.g. deset godina kasnije Fiat je zapošljavao 76000 radnika s povećanjem proizvodnje od gotovo 30%. Profit, koji je pao na nulu 1943.g. a tvrtka je radila s gubitcima do 1946.g., ponovo se počeo skupljati. Prosperitet se počeo osjećati u tvornici i oko nje, a Fiat je postao glavna ikona gospodarskog poslijeratnog oporavka Italije. Između 1958.g. i 1963.g. BDP u Italiji povećavao se 6,3% godišnje i automobilska industrija je bila pokretačka snaga tog razvoja. 1949.g. jedan automobil na 96 stanovnika, 1958.g. jedan na 28 stanovnika, te 1963.g. jedan automobil na 11 stanovnika.
Pedesete godine nose još promjena. U samo 10 godina Fiat je narastao za 20%, tako da je 1959.g. zapošljavao više od 85000 radnika, a proizvodnja sa 75000 na 425000 automobila godišnje. Najuspješniji modeli tog vremena bili su 1400, 1400 diesel (1953.g.) kao prvi talijanski dizel automobil. Također se proizvode automobili visokih performansi kao što je V8 , 1952.g. koji je dosegnuo 200km/h, a njegova turbo inačica pojavila se dvije godine kasnije kao prototip (jedini takve vrste u Europi) s maksimalnom brzinom od 250 km/h, ali najpopularniji su bili model 600 predstavljen 1955.g. i Nuova 500 1957.g. u godini kada se pojavila Bianchina koju je proizvodio Autobianchi tvrtka koju je osnovao Fiat zajedno s Pirelliem i Bianchiem.
Tvrtku je 1967.g. preuzeo Fiat. Mnogi novi kamioni se pojavljuju, a najpoznatiji je 682N koji se od tada proizvodio četvrt stoljeća. U ovom razdoblju Fiat počinje proizvodnju građevinskih strojeva povećava proizvodnju traktora pa proizvodnja raste sa 1800 komada godišnje na 22600. Godine 1951. Fiat G80 je poletio kao prvi talijanski mlazni avion, a 1956.g. G91 taktički lovac osvaja nagradu NATO-a, godinu dana kasnije predstavljen je helikopter 7002. Fiat nastavlja uspjehe u gradnji brodskih motora . 1951.g. prekooceanski brod Giulio Cesare sa 26 000 KS, 1955.g. motorni brod od 16000 tona, pokretan motorom od 6300 KS je porinut, a ime mu je bilo Giovanni Agnelli.Fiat ulazi na nova tržišta. Počinje proizvoditi hladnjake i plinske turbine i osniva pokusni centar za nuklearne pokuse u Saluggii. Proizvodnja se udvostručava otvaranjem tvornica u Meksiku, Jugoslaviji, Turskoj, Argentini i Južnoj Africi.
Tijekom šezdesetih vlada optimizam širom svijeta, Britanske i Francuske kolonije stječu nezavisnost, Talijanski ekonomski procvat se nastavlja i 1960.g. Rim je domaćin Olimpijskih igara. Fiat grabi snažno naprijed pa tako godišnja proizvodnja raste sa 425 000 automobila na 1 174 000, sa 19 000 kamiona na 64 800, sa 22 637 traktora na 50 558 a građevinskih strojeva sa 1000 na 6 255 sudjelujući sa 6% u svjetskoj ekonomiji i sa 21% u ekonomiji mlade EZ.
Broj radnika tvrtke raste sa 85 000 1959.g. na 171 000 1969.g.
Vrijeme je to uspješnih Fiatovih modela 1800B do 1500 Kabrio, od 850 do 1100R i model 124 koji je 1967.g. postao automobilom godine. Treba spomenuti i 125 i model 128 koji je bio i auto godine 1970.g. i Dino coupe opremljen Ferrarijevim motorom. Autobianchi predstavlja A111 i A112.
1963.g. osniva se tvornica maziva blizu Napulja, a Carlo Cameli je naziv tankera kojeg pokreće motor od 30 000 konjskih snaga, najjači na svijetu u to doba. G222 i G91Y zrakoplovi su predstavljeni, a tvrtka izrađuje i toplinske štitove za noseću raketu europskih satelita. Sorin Biomedica izrađuje prvi pacemaker. Najvažniji projekt je potpisan 1966.g. i u Rusiji je izgrađena tvornica VAZ za koju je planirana proizvodnja bila 660 00 automobila godišnje.
No kraj šezdesetih je i vrijeme socijalnih nemira koji 1969.g. dosežu svoj vrhunac kada tvrtka biva potresena gubicima izazvanima sa 15 milijuna radnih sati u štrajku. Unatoč teškoćama tvrtka se širi na nerazvijeni jug Italije.
1966.g. Giovanni Agnelli, unuk osnivača, postaje predsjednikom tvrtke, a godinu dana kasnije umire Vittorio Valletta.
Sedamdesete su doba socijalnih nemira, štrajkova pa i ubojstava i sve to vrlo loše utječe na tvrtku. No unatoč tome, Fiat predstavlja model 127 1971.g. i Lanciu Betu, Stratos, Gammu i Deltu koje će udvostručiti proizvodnju Lancie.
1972.g. prvih 16 robota se postavlja u tvornicu Mirafiori na traku za sastavljanje modela 132, a 6 godina kasnije i u tvornice na jugu Italije. Osnivaju se i tvornice u Foggii (brzi dizelski motori), Grottaminarda u provinciji Avellino (autobusi), Borgaretto i Crescentino blizu Torina (proizvodi metalurgije) i u Bello Horizonteu u Brazilu. Ostali uspjesi su proizvodnja Tornada (motor proizveden u suradnji s Fiat aviazione).
Lancia niže uspjehe na području sporta. Osvaja prvenstva u Rallyu 1970., 1972., 1974., 1975., i 1976. a 1977. i 1978.g je pobijedio Fiat s modelom 131 dok je Ferrari pobijedio u Formuli 1 1975., 1977. i 1979.g.
U isto vrijeme Fiat decentralizira svoj poslovanje pa se iz različitih sektora osnivaju kompanije udružene u holding. Prve takve kompanije su bile Fiat macchine movimento, Fiat engineering i Iveco. OM i Lancia se spajaju kao i Francuski unic, njemački Magirus i Španjolski Pegaso. Fiat auto koji okuplja Fiat, Lanciu, Autobianchi i Ferrari je osnovan 1979.g.
Najvažnije kupovine tog vremena su: Abarth, Agrifull, Laverda, Hesston, Allis-Chalmers, Telettra i Gilardini.
Osamdesete su godine dubokih promjena u industriji uzrokovanih razvojem elektronike i novih materijala . To je također vrijeme osvještavanja na području zaštite okoliša, pa Fiat pokazuje svoju svijest izgradnjom automobila pokretanih električnom strujom i metanom također pokreće projekt Fare za reciklažu auta koji se trebaju uništiti.
Glavni događaj osamdesetih je predstavljanje Pande koja postaje referentan model kada su u pitanju mali gradski auti. Tri godine kasnije predstavljena je i Uno, simbol obnove Fiat auta, na Cape Canevarelu na Floridi. 1985.g. auto je opremljen revolucionarnim FIRE motorom (Fully integrated Robotized Engine) napravljen u robotiziranoj tvornici u Termoli.
Nakon toga slijedi izbor Fiata Tipa za auto godine 1988. Uspješni modeli tog vremena su Regata, Croma, Lancia Delta, Thema i Y10, Alfa Romeo 164, Ferrari GTO, Testarosa i F40 te Fiorino i Ducato kod komercijalnih vozila Iveco obnavlja paletu kamiona pa se pojavljuju od Turbo Daily, prvi kamion s motorom koji ima turbodieselski motor s direktnim ubrizgavanjem do teškog Turbo Stara sa intercoolerom. Pojavljuju se i novi autobusi i tramvaji te se grade vlakovi.
Najvažnije kupovine ovog vremena su: Alfa romeo (1984), Braud, Borletti, Snia BDP i Huron-Graffestaden, dok su prodani Sita i Ventana.
Suradnja s Fiat - Hitachi, Iveco - Ford (proizvodnja u Velikoj Britaniji) i Seval (u vlasništvu Fiata) suradnja s Peugeot - Citroen u proizvodnji Ducato komercijalnih vozila. Mnogo je međunardnih ugovora među kojima i onaj s Nanjing Motor corporation za proizvodnju Iveco Daily u Kini.
Devedesete donose promjene, oštra konkurencija i globalizacija dovode do širenja tržišta na cijeli svijet. Fiat ulaže u inovacije, a kreće prema tržištima ne europskih zemalja koje imaju veći razvojni kapacitet.
Mijenja se način proizvodnje u Talijanskim tvornicama, a tvrtka napada tržišta Brazila, Argentine i Venezuele, proizvodeći «svjetski» auto Palio . Danas se isti taj auto proizvodi i u Turskoj, Indiji, Rusiji, Poljskoj, Maroku, i Južnoj Africi.
Ostali automobili proizvedeni su Punto , Bravo, Brava , Alfa 156 bili su birani za auto godine 1995., 1996., 1998. g. Tvrtka kupuje Maserati 1993.g. U studenom 1998. g. izlazi Multipla. Iako je prva Multipla predstavljena još 1956. g. nova Multipla postavlja nove standarde i čini klasu za sebe svojim dizajnom, ali i s tri sjedala u redu i dužinom od 4 metra. 1999.g. predstavljeni su Punto druge generacije i Lancia Lybra. Iveco ostaje vodeći proizvođač sa svojim join ventures programima u Indiji i Kini i kupuje Talijansku Astru, Engleski Seddon Atkinson i International trucks Australia. Potpisuje se i suradnja s Renaultom oko proizvodnje autobusa i protupožarnih vozila. 1991.g. Ford motor tractors and agricultural equipments mijenja vlasnika i novi vlasnik. Fiat, u kombinaciji sa svojim ekvivalentnim sektorom osniva New Holland i postaje vodeći u proizvodnji traktora.
U svibnju 1999.g. New Holland kupuje American case corporation i postaje vodeći proizvođač na svijetu u sektoru traktora i građevinskih strojeva. Teksid koji je već bio vodeći proizvođač aluminija kupuje Kanadski Meridien, vodećeg proizvođača magnezijskih dijelova. Toro Assicurazioni postaje članom Fiat grupe. Upravna zgrada se premješta sa Corso Marconi u tvornicu Ligotto.
1996.g. Giovanni Agnelli postaje počasni predsjednik Fiata.
Novi milenij počinje pun nada i strahova. Nakon ipak uzaludnog straha od milenijskog buga, događa se tragedija koja je uzdrmala svijet. Teroristički napad 11. rujna 2001.g. na Svjetski trgovački centar.
Počinju ratovi protiv terorizma u Afganistanu i Iraku. 1. siječnja 2002. g. događa se jedan od ciljeva Europske unije, Euro ulazi u opticaj. Taj čin monetarno ujedinjuje Europu koja je ekonomski isprepletena već dugi niz godina. No taj čin prosperiteta za Europu se ipak ne može sam nositi s međunarodnim političkim tenzijama i terorističkim prijetnjama i akcijama.
Nakon pet godina rasta motorna industrija pokazuje znakove usporavanja. U takvom scenariju Fiat Grupa se uplela u nekoliko dalekosežnih inicijativa, koje uključuju i savez sa General Motors-om, koje je dogovoren u proljeće 2000.
U globalnom svjetlu, Fiat je lansirao tri nova svijetska modela: Palio (auto godine 2001), Palio Weekend i Siena - u Brazilu. U tim trenucima Europa je dobila debi Stila, proizvodnja kojoj je predhodila kompletna reorganizacija Cassino postrojenja, kao «modularno integriranog postrojenja».
U 2000. godini Alfa Romeo obilježava svoju 90-tu godišnjicu postojanja s modelom 147 , dok je Lancia predstavila novi luksuzni najbolji brod u floti, Theses.
Odjel za komercijalna vozila fokusirao se na poboljšanja svojih konkurentnih dijelova. Iveco Daily je već bio izglasan za «Kamion Godine» u 2000. godini i već sljedeće godine je proslavio svoj milijunti proizvedeni komad. Te iste godine Eurocargo Tractor i Cursor 13 motori su također debitirali, 2002. godina je označena kao Stralis revolucija, izvanredno teško vozilo koje je prihvatilo mnoga inovativna riješenja u kabini i na vozačevom mjestu te u pouzdanosti, kojom je zaradio i «Kamion Godine» nagradu.
Napokon «srednji» segment, novi Eurocargo 2003, nastavlja svoj dvanaestogodišnji uspijeh u Europi. Za početnu proizvodnju, Sector je stekao 100% kontrolu nad Irisbus-om, tvornicom koja se specijalizirala za urbana gradska i prigradska vozila (posljednji je Civis koji se proslavio sa revolucionarnim automatskim voznim sistemom).
CNH je završio ujedinjenje dvije originalne kompanije (Case i New Holland) i uspostavio je zajedničko tržište zahvaljujući nekoliko odličnih proizvoda, popu CX New Holland iz 2001. godine, koji je osvojio nagradu «Kombajn Godine» te New Holland TM 190 , kao «Trakror Godne». U konstrukciskoj mašinetirji desio se veliki dogovor između CNH i Kobe Steel, u lipnju 2002. g., koji je rezultirao osnivanjem Fiat Kobelco odjela za dizajn, konstrukciju i marketing, specijaliziran za gusjeničare kopače. Do kraja 2003. godine, CNH je izbacio 42 nova proizvoda, u 96 modela i verzija.
U međuvremenu Ferrari-Maserati Grupa uvidjela je nastavak serije uspjeha sa Prancing Horse Team-om, koji je u tri uzastopne godine donio titulu Svjetskog Prvaka F1 i Naslov Konstruktora u Maranello. Uspjeh trkaćeg odjela bio je također i poticaj za bolja postignuća u marketingu i, od 2002. godine, Maserati se počeo širiti u SAD.
Na višem nivou grupe Kompanija je fokusirala strategiju na motornu industriju. Tako da Toro Assicirazioni i FiatAvto više nisu dio grupe, Teksid je prodao Aluminium poslovnu jedinicu, dok je Magneti Marelli dobio potpunu kontrolu nad Automotive Lightning. Ali Fiat je također trebao i snažnu prodaju pa je osnovana (zajedno uz Edf, Tassara, Intesa BCI, Sanpaolo i Banka Roma) Italenergia.
24. siječnja 2003. godine, u 81. godini, čovijek koji je vodio Fiat skoro pola stoljeća, Giovanni Anelli, je umro.
Umberto Anelli je preuzeo vodstvo grupe a Giuseppe Morchio je bio postavljen na mjesto glavnog direktora. Pod njihovim vodstvom i na osnovi Plana Rada Grupe, predstavljenog u lipnju 2003, godine smjernice su okrenute prema postizanju pozicije vodećeg u motornoj industriji.
Nije trebalo dugo čekati na pozitivne odgovore, Fiat Punto , koji je nedavno prešao prag od 5 milijuna proizvedenih komada, pokrenuo je i treću generaciju tog modela. Nova Lancia Ypsilon je donijela luksuznost u kompakt segmentu. Tehnologija i dizajn pod vodstvom Giuliara dovele su do nove Alfe 156 i Sportwagon, te nove 166, koja je od naprijed redizajnirana, sa poboljšanom unutarnjim i vanjskim dizajnom te predstavlja eleganciju u kombinaciji sa coupeom.
Svi ovi noviteti dobili su još veći zamah na jesen iste godine, sa pojačanjem od još nekoliko modela. Nastala je Nova Panda, kojom je Fiat povratio ugled u tradicionalnom super-kompakt segmentu, i Idea, koja kombinira pokretljivost sa dimenzijama kompaktnog auta. Također ja nastala i Alfa GTV , koja je uspjela pokazati veliki entuzijazam na svim međunarodnim izložbama.